Kommunikatör

Kommunikatörer bidrar med att förstärka civila myndigheters informationshantering genom bland annat omvärldsbevakning, uppdatering av sociala medier och stöd vid mediakontakter. Du ska ha grundläggande kommunikatörskompetens men får kompletterande utbildning för din befattning.

Som kommunikatör kallas du in för att förstärka uppdragsgivarens informationshantering vid allvarliga händelser och andra samhällsstörningar. Du bidrar till att teckna den kommunikativa lägesbilden och tillgodose allmänhetens informationsbehov. Till våra uppdragsgivare hör Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Jordbruksverket och flera länsstyrelser.

BEFATTNINGEN

Försvarsutbildarna/Criscom ansvarar för att rekrytera och utbilda kommunikatörer för avtal med civila myndigheter. Rekryteringsbehovet mot avtal varierar över tid, men du kan alltid anmäla ditt intresse för framtida uppdrag genom att söka till Criscoms kompetenspool för kommunikatörer.

VAD KRÄVS AV DIG

  • Relevant utbildning och/eller yrkeslivserfarenhet inom kommunikationsområdet
  • Erfarenhet av sociala medier och det digitala medielandskapet
  • Mycket goda kunskaper i svenska, både i skrift och i tal
  • Kunskaper i engelska
  • Mycket goda kunskaper i Office-paketet

ÖVRIGA FÖRUTSÄTTNINGAR

  • Tidigare erfarenhet av arbete i stab och/eller redaktionellt arbete är en merit
  • B-körkort är en merit
  • Kunskaper i verktyg för webbpublicering är en merit
  • Beroende på uppdragsgivarens verksamhet kan svenskt medborgarskap krävas

DIN UTBILDNING

  • I samband med rekryteringen får du en utbildningsplan som gäller för det uppdrag du sökt

UTBILDNINGSSTEGE FÖR KOMMUNIKATÖRER

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Mer om webbplatsen.